Kuva: NASA/MSFC |
Kuulento-ohjelman jälkeen ei NASAlla ole ollut merkittävää toimintaa isojen rakettikerosiinia polttoaineena ja nestemäistä happea hapettimena käyttävien rakettimoottorien saralla kun avaruussukkulakin käytti moottoreissa polttoaineena nestevety/nestehappi-kombinaatiota. On siis varsin loogista aloittaa suunnittelu, järjestelmien parantelu ja modernisointi oppimalla suurmaestro Wernher von Braunin propulsiotyöryhmän mestariteoksesta. Samalla nämä nuoret insinöörit, jotka eivät olleet vielä syntyneetkään kun F-1 lensi viimeisen kerran, pääsevät aikamatkalle yhteen aikamme mahtavimman rakettimoottorin sisuksiin ja saavat samalla kullanarvoista kokemusta.
Tämä työryhmä on nyt ottanut osia museoiduista hyväkuntoisista F-1 rakettimoottoreista, skannanneet osat ja luoneet niistä 3D-piirrustuskuvat ja niiden perusteella valmistaneet uusista osista toimivan F-1 kaasuturbiinin sen suorituskyvyn testaamista varten. Testejä suoritetaan NASAn Alabaman Huntsvillessa sijaitsevassa Marshall-keskuksen testialustalla 116. Lisäksi on päästy miettimään myös sitä, miten tällaisia tarkkuusosia voitaisiin valmistaa mahdollisimman kustannustehokkaasti.
Voimakas kaasuturbiini tuotti testissä vaikuttavan 14000 kg työntövoiman. Nykyinstrumentoinnilla saadaan kerättyä normaalien mittausten lisäksi myös sellaisia tietoja joita 60-luvulla ei ollut mahdollista kerätä. Näitä tietoja käytetään suunniteltaessa modernisoitua ja tehokkaampaa RP/LOX rakettimoottoria SLS-järjestelmään. Lisäksi testidata on saatavilla teollisuuden yhteistyöyrityksille ja tutkijoille. Tälläinen testaaminen on hyvin taloudellinen tapa saada tärkeää kokemusta ja tarjoaa hyvän pohjan tekniikan jatkokehitykselle sekä kustannustehokkuuden ja luotettavuuden edelleenparantamiselle.
Dynetics ja Pratt&Whitney Rocketdyne käyttävät näiden testien tuloksia jatkotestatessaan kaasuturbiinia. Dynetics tulee testaamaan myös useita muita F-1 moottorin osia ja lopulta myös täydellisen F-1B voimayksikön eli kaasuturbiinin/turbopumppuyksikön. Se tuleekin tarpeeseen; NASA tarvitsee ennen pitkää uuden mitään aikaisempaa tehokkaamman suuren skaalan RP/LOX rakettimoottorin.
Von Braunin F-1 perintö elää, loistavaa! Nyt ollaan oikealla tiellä.
Lähde: NASA Engineers Resurrect And Test Mighty F1 Engine Gas Generator
Videota 10. pvä testistä: http://www.youtube.com/watch?v=0QIK5OUb3Io
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti