SpaceX aikoo kokeilla Falcon 9 1. vaiheen hallittua veteen laskeutumista.
Testi on tarkoitus suunnitelmien mukaan suorittaa myöhemmin tänä vuonna. Se aloittaa testien sarjan, jotka onnistuessaan huipentuisivat vuonna 2014 suoritettavaan 1. vaiheen hallittuun maalaskeutumiseen takaisin laukaisualueelle.
Ensimmäisessä testissä 1. vaihe jatkaa ballistisella lentoradalla ja suorittaa vauhdinhidastuspolton pehmentääkseen paluuta ilmakehään. Juuri ennen mereen laskeutumista moottorit käynnistetään vielä uudelleen.
Musk ei odota heti täydellistä onnistumista, vaan kysessä on todellakin uuden opettelu ja testaamallahan sitä tärkeää tietoa ja kokemusta saadaan kerättyä. Lopulta kaiken sujuessa oikein se voi johtaa vuoden 2014 hallittuun laskeutumiseen takaisin laukaisualueelle, silloin käytössä ovat liikuteltavat tukijalat jotka voidaan avata laskeutumisen lopussa.
SpaceX suunnittelee esittelevänsä päivitetyt versiot Falcon 9 kantoraketista ja Dragon-aluksesta myöhemmin tänä vuonna. Päivitetyssä raketissa on voimakkaammat moottorit, pidemmät polttoainetankit ja useita merkittäviä parannuksia, jotka lisäävät suorituskykyä 60-70 prosenttia.
Dragonin 2. versio pystyy kuljettamaan enemmän rahtia ja siinä on suuremmat ikkunat tulevaa miehitettyä käyttöä silmällä pitäen. Lisäksi siinä tulee olemaan voimakkaammat sivuille kiinnitetyt ohjausraketit ja liikuteltavat tukijalat joita tullaan käyttämään hallitussa moottorilaskeutumisessa maalle.
Muskin vision mukaan merilaskeutumiset tulevat jäämään pois ja maalaskeutumiset tulevat sallimaan aikaisempaa tiheämmän laukaisutahdin. Ensimmäisen tällaisen laskeutumisen aikataulua ei vielä annettu julki.
Musk mainitsi lisäksi lehdistötilaisuudessa, että taannoisen Dragon-rahtilaukaisun ongelmat johtuivat alihankkijan tekemästä hienoisesta muutoksesta hapetintankkien venttiileihin, se aiheutti pienoisia ongelmia korkeapainetilanteessa. Venttiilit jumiutuivat ja teetti töitä saada ne taas liikkumaan.
Lähde: http://www.parabolicarc.com/2013/03/28/musk-spacex-to-attempt-falcon-9-first-stage-water-landing/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti