ATK edistyy omassa kehitysprojektissa jossa se kilpailee muiden toimijoiden kanssa ja pyrkii tarjoamaan mielestään parhaan vaihtoehdon NASAn uuden SLS-rakettijärjestelmän booster-raketeiksi.
ATK:lla on pitkä kokemus kiinteää polttoainetta käyttävien rakettien parista, onhan yhtiö valmistanut avaruussukkulan apuraketit. Nyt yhtiö kehittelee komposiittirakenteista kevyttä 5-segmenttistä boosteria SLS-järjestelmään ja heidän omien laskelmiensa mukaan se on 40% halvempi valmistaa kuin tavallinen teräsrakenteinen boosteri ja uudella polttoainekoostumuksella 24% tehokkaampi. Näin voitaisiin saavuttaa SLS-järjestelmässä 15 tonnin kapasiteetin lisäys 145 tonnin kuormakapasiteetiksi. Tosin PWR Rocketdyne, joka kehittelee kehitysversiota legendaarisesta Saturn V kuuraketin F-1 rakettimoottoreista, ilmoitti jo aiemmin että sen nesteajoaineboostereilla saavutettaisiin yli 150 tonnin kuormakapasiteetti.
Kehitysprojektissa saavutettiin yksi merkkipaalu kun ATK sai valmiiksi ensimmäisen prototyyppisegmentin joka on valmistettu komposiiteista kuitukelausmenetelmällä.
Aivan ongelmitta ATK ei ole päässyt, sen viisisegmenttisen QM-1 testiboosterin yhdestä segmentistä löytyi halkeamia, jotka ovat merkittävästi viivästyttäneet tulevia testejä.
Lisätietoja:
http://www.nasaspaceflight.com/2013/10/atk-milestone-sls-advanced-booster-drive/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti