Jo aiemmin venäläislähteestä esiin tuotu epävirallinen tieto Protonin toimintahäiriön syystä osoittautui oikeaksi.
Tutkintakomission
loppuyhteenvedon mukaan Yamal 402 laukaisun hankaluudet aiheutuivat
yhdistelmästä haitallisia olosuhteita, joka taas vahvistaa
epävirallisen tiedon mukaisen tilanteen jossa Breeze-M ylävaihe joutui
polttojen välillä liian pitkäksi aikaa auringonvaloon ilman
lämmönsäätelyä. Tämän seurauksena polttoaine lämpeni niin paljon että
sen
viskositeetti muuttui ja se aiheutti 3. polton aikana rakettimoottorin
turbopumpun laakerivaurion. Laakeri rikkoutui lopullisesti 4. polton
aikana
jolloin se
jäi 4 minuuttia liian lyhyeksi.
Raportti: http://www.ilslaunch.com/newsroom/news-releases/ils-frob-concludes-yamal-402-proton-launch-anomaly-investigation
Protonin paluu tositoimiin tapahtunee Satmex 8 laukaisun merkeissä tällä tietoa 27. maaliskuuta.
Päivitys: Tässä artikkelissa tarjotaan vielkäkin tarkempi selitys: http://www.spaceflightnow.com/proton/yamal402/130214update/#.UR6mDWfTJ3o
Mielenkiintoista tietää että tuo Breeze-M ylävaiheen rakettimoottorin hapetin typpitetroksidi oli normaalia lämpimämpää jo laukaisun aikaan ja sitte imi Breeze-M rakettimoottorin lämpöä normaalia enemmän kunnes alkoi kiehua ja muuttui nesteestä kaasuksi. Tämä kaasu imeytyi turbopumppuun ja aiheutti ylikierrokset ja samalla huonon voitelun joka söi laakerin.
Tällaista ongelmaa ei ole ennemmin ilmennyt 84 Breeze-M lennon aikana. Järjestelmään ei tule muutoksia mutta polttoaineiden lämmönsäätelyä ja valvontaa tehostetaan ettei näin enää kävisi. Tuollaista vikaantumistilannetta on hyvin hankala kyllä ennalta arvata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti