Wernher von Braun ja Saturn V kuuraketin 1. vaiheen viisi F-1 moottoria. Kuva: NASA. |
Asiasta syntyi keskustelua ja lainaan tässä mielestäni parhaiten kiteytettyä tekstiä hänestä:
"Tänään tuli sata vuotta täyteen avaruustekniikan tärkemmän pioneerin, Wernher von Braunin syntymästä.Kyseinen henkilö oli siis sekä maailman ensimmäisen ballistisen ohjuksen, V-2:n pääkehittäjä, että maailman järeimmän koskaan lentäneen ja kuulennoilla käytetyn kantoraketin, Saturn V:n pääkehittäjä. (ja näiden lisäksi/välissä teki paljon muuta).Ilman Wernher Von Braunia avaruustekniikka olisi kymmeniä vuosia jäljessä nykyisestä, ja JOS NASAn sekä USAn johto olisi kuulentojenkin jälkeen kuunnellut Von Braunia, oltaisiin todennäköisesti jo kauan sitten käyty Marsissa.
Kuulentojen jälkeenhän Nasa keskittyi sukkulaan, josta tuli multifail, eikä enää rakennettu järeitä raketteja, joita olisi tarvittu Marsiin pääsemiseen. Von Braun kritisoi voimakkaasti tätä linjamuutosta, ja erosi NASAn palveluksesta, kun hänen kritiikkiään ei kuunneltu."
V-2 oli myös aikansa ehdoton mestariteos kaikkine kehittyneine järjestelmineen, vain sen käyttötarkoitus oli arveluttava. Paljon kriittisiä mielipiteitä löytyy V-2:n suhteen mutta Hitlerin valtakunnassa ei liene ollut kovin viisasta kieltäytyä ison pomon tahdosta. Jos jätetään aatepuoli pois tarkastelusta niin kyllähän tuo V-2 projektina toi lisää kokemusta valtavasti koko von Braunin insinööriryhmälle.
Sitten tuo Saturn V oli todellinen riemuprojekti johon koko von Braunin ryhmä pääsi syventymään pitkäksi aikaa, siis todellinen suurhaaste. Varmasti erittäin motivoiva. Mahtoi tuntua hyvälle nähdä laitteen todella toimivan. Ja ne kimurantit moottoriongelmat olivat varmasti kova haaste, mutta olipa työryhmässä eteviä amerikkalaisinsinöörejäkin apuna. Historiallista.
Wernher von Braun oli myös visionääri. Hän hahmotteli avaruusasemia, Mars-lentoja, erilaisia avaruustukikohtia ym. jopa nykyään hyvin vaativina pidettyjä tavoitteita. Itse pidän näitä ideoita erinomaisina esimerkkeinä siitä mihin ihmiskunta pystyy jos niihin kunnolla sitoudutaan. Lisäksi hän luotti nuoriin insinööreihin ja otti heitä mukaan hyvinkin vaativiin projekteihin. Hän oli se joka kertoi kuinka haaveet luodaan todeksi, hänelle mikään ei ollut mahdotonta. Hän herätti kansakunnan kiinnostuksen avaruusohjelmaa kohtaan. Hyvin arvostettavaa.
Kuussa käynnin jälkeen yleinen innostus avaruusohjelmaan hiipui ja mielipide alkoi kääntyä sitä vastaan, lisäksi poliitikot käyttivät mielipideilmastoa surutta hyväkseen omissa vaalikampanjoissaan. Niinpä NASAn miehitettyjen avaruuslentojen ohjelma lähti toisille urille ja von Braun totesi lopulta seinän tulleen vastaan ja erosi tietäen että hänellä ei enää ollut toimintaedellytyksiä virastossa. Tällainen kehitys tuntuu surulliselta.
Vuonna 1977 Yhdysvaltain presidentti myönsi hänelle oikeutetusti vuoden 1975 tieteen ja tekniikan palkinnon.
Haimasyöpä nujersi lopulta pioneerin ja Wernher von Braun kuoli 65-vuotiaana Virginian Alexandriassa 16. kesäkuuta 1977. Hänet on haudattu Ivy hillin hautausmaalle.
Lisätietoa
von Braun-dokkari Youtubessa:
http://www.youtube.com/watch?v=OqmlDqiHYWU
http://www.youtube.com/watch?v=J1HgwUIs6BQ
http://www.youtube.com/watch?v=BoNRPkm4EaA
http://www.youtube.com/watch?v=SKw8mjOO5eg
http://www.youtube.com/watch?v=xb2Z8R4M7IU
http://www.youtube.com/watch?v=6WKh2yxjzBE
http://www.youtube.com/watch?v=tyMgczX2P6s
http://www.youtube.com/watch?v=09J5ZwcJCW4
http://www.youtube.com/watch?v=zUx-kHlPwco
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti