keskiviikko 16. marraskuuta 2011

Delta 4-Heavy kantoraketiksi Orion-kapselin vuoden 2014 testiin.

Orion-kapseli. Kuva: Lockheed Martin
Lockheed Martin valinnee Delta 4-Heavyn kantoraketiksi Orion-kapselin testilennolle joka tapahtunee vuonna 2014.

NASA on vihdoin suostunut Lockheed Martinin ehdotukseen jossa miehittämätöntä Orion-kapselia testataan vuonna 2014. Tämä testi vie kapselin D4H raketin nokassa 5000 mailin korkeudelle ellipsiradalle josta suoritetaan paluutesti 20000 mailin tuntinopeudella ilmakehään. Tällä tavoin simuloidaan paluuta syvän avaruuden tehtävistä ja insinöörit saavat tärkeää tietoa aluksen käyttäytymisestä paluun aikana. Näitä tietoja käytetään apuna kehiteltäessä alusta joka kestää rajun paluun ja tuo astronautit turvallisesti Maan kamaralle. Kyseessä on siis erittäin tärkeä testi.

Paluun lopussa Orion laskeutuu laskuvarjojen varassa Tyyneen valtamereen Baja Kalifornian paikkeille. Pääurakoitsija Lockheed Martin on painostanut tämän testin suorittamisen hyväksymisen puolesta yli vuoden. Ongelmia on aiheuttanut NASAn budjettileikkaukset ja muut epävarmuudet. Nyt tämä Exploration Flight Test-1 (EFT-1) on toteutumassa siis vuonna 2014 ja sen hinta on arvoitu olevan suunnilleen 370 miljoonaa dollaria.

Lockheed Martin pääsee nyt toden teolla neuvottelemaan kantoraketista. Delta 4-Heavy on käytännössä ainut mahdollinen kantoraketti koska vain se pystyy viemään Orion-kapselin niin korkealle että se saavuttaa paluussa testissä vaadittavan 20000 mailin eli 32000 kilometrin tuntinopeuden. Raketin valinnan määrittää pitkälti kapselin ja huoltomodulin massa.

Kantoraketin hinta on noin 300 miljoonaa dollaria. Pääurakoitsijan mielestä se ei ole kova hinta niin suuresta määrästä kriittisen tärkeää dataa mitä testilennolla saadaan. Orion tulee kiertämään Maan kahdesti noin kuuden tunnin mittaisella testilennolla. Delta 4:n ylävaihetta käytetään lennon aikana kapselin paluukulman asettamiseen, sen jälkeen kapseli irtoaa ja syöksyy huumaavalla nopeudella ilmakehään.

Riskianalyysinkin kannalta testi on hyödyllinen, näin päästään kokeilemaan yhtä riskialtteinta lennon osaa ennenkuin sisään laitetaan miehistö. Lisäksi testin jälkeen on vielä aikaa korjata puutteet jos niitä ilmenee. Onkin selvää että aluksessa on suuri määrä erilaisia tiedonkeruujärjestelmiä rekisteröimään monenlaista tietoa.

Orion-kapselia on kehitetty vuodesta 2006 ja tällainen testilento on omiaan motivoimaan kaikkia projektin parissa työskenteleviä. Astronauttien on suunnitelmien mukaan tarkoitus lentää Orionilla ensi kerran vuonna 2021 jolloin on tarkoitus kiertää Kuu. Sitä ennen Orion laukaistaan NASAn uudella isolla kantoraketilla vuonna 2017. Huomautuksena mainittakoon vielä että tämä uusi raketti on vielä olemassa vain paperilla.

Näiden lentojen välissä Orionin hätäpoistumisjärjestelmä testataan laukaisemalla se Peacekeeper-ohjuksen kärjessä ja testataan järjestelmän toiminta kaikista rajuimmassa mahdollisessa lennon vaiheessa eli äänen nopeudella lennettäessä maksimaalisen dynaamisen ilmanpaineen kohdistuessa alukseen. Samalla nähdään aluksen vakaus ilmakehässä kovassa vauhdissa. Tämän testin on tarkoitus tapahtua vuonna 2015 tai 2016.
 
Lähde: http://www.spaceflightnow.com/news/n1111/10orioneft1/


Lisätietoja:
http://en.wikipedia.org/wiki/Orion_Multi-Purpose_Crew_Vehicle
http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_4_Heavy

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti