lauantai 10. syyskuuta 2011

Ekspress AM4 tutkinnan tarkat lopputulokset!

Netistä löytyi hyvin yksityiskohtaista tietoa koskien Ekspress AM4 satelliitin epäonnistunutta laukaisua ja sen tutkinnan lopputuloksia. Julkaisun arvoista tavaraa ehdottomasti.

Ennemmin julkaistut asiaa koskeneet kirjoitukset:
http://avaruusmatka.blogspot.com/2011/08/laukaisu-188-klo-0025-proton-m-express.html
http://avaruusmatka.blogspot.com/2011/08/proton-m-ei-ole-enaa-lentokiellossa.html

Tämä sivu paljastaa hyvin yksityiskohtaisia tietoja Briz-M ohjautuksesta ja gyroskooppisesta asennontunnistus- ja hallintajärjestelmästä: http://www.russianspaceweb.com/proton_2011.html#investigation

ILS:n julkaisemassa tutkintaraportissa sanotaan että ylävaiheen ohjautusjärjestelmä petti 3. ja 4. polton välilllä. Briz-M telemetriasta tuli epävakaa neljännen polton alkamisen jälkeen ja radiosignaali heikkeni ja lopulta hävisi kokonaan 12 minuutin päästä siitä kun alus tuli yhteysalueelle. Pudotetusta lisäpolttoainetankin radasta pystyttiin päättelemään että kolmannen polton aikana Briz-M kallistui pois ennalta määrätystä asennosta.

Tämän tiedon perusteella määriteltiin että gyroskooppisen asennonhallintajärjestelmän keskimmäinen rengas, jonka avulla hallitaan kallistusakselia, saavutti ääriasennon päätyvastetta vasten. Tällöin menetettiin suunta- ja asentotieto ja kallistuksen virheet pahenivat loppulennon ajan johtaen väärälle kiertoradalle.

Lento-ohjelman analyysi osoitti että delta-pyörähdykselle osoitettu aika oli mitoitettu liian lyhyeksi ja se johti laukaisun epäonnistumiseen.

Tämä delta-pyörähdyksen tarve on yksinomaan Proton-järjestelmän erityispiirre, koska järjestelmähän on perua ydinohjusajalta. UR-500 Proton valmistettiin aikanaan kuljettamaan ydinkärkeä. Ydinohjuksen lentorata on usein aika laakea. Kun järjestelmä kehiteltiin avaruuslentoihin, tuli selväksi että gyroskooppisen ohjautuksen oikeanlaiseen toimintaan liittyi tarve tehdä tietyssä kohtaa lentoa delta-pyörähdys jotta hyrräjärjestelmän rajoitus saatiin kierrettyä. Järjestelmässä on kolme hyrräkehää ja se riitti ydinohjuskäyttöön ja oli yksinkertaisempi ja kevyempi, mutta uudemmissa järjestelmissä on neljä kehää järjestään. 

Satelliitti on julistettu menetetyksi koska siihen ei ole useista yrityksistä huolimatta saatu yhteyttä. Lisäksi laskelmien mukaan sen tankeissa olevat 3 tonnia polttoainetta eivät riittäisi sen saamiseksi oikeaan asemaan. Satelliitissa oli hätäohjelma jonka olisi pitänyt avata aurinkopaneelit jotta sen akut eivät tyhjenisi, mutta edes valmistaja EADS Astrium ei tiedä mikä esti järjestelmää toimimasta.

Erinomaisen tarkkaa tietoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti