Jo aiemmin venäläislähteestä esiin tuotu epävirallinen tieto Protonin toimintahäiriön syystä osoittautui oikeaksi.
Tutkintakomission
 loppuyhteenvedon mukaan Yamal 402 laukaisun hankaluudet aiheutuivat 
yhdistelmästä haitallisia olosuhteita, joka taas vahvistaa 
epävirallisen tiedon mukaisen tilanteen jossa Breeze-M ylävaihe joutui 
polttojen välillä liian pitkäksi aikaa auringonvaloon ilman 
lämmönsäätelyä. Tämän seurauksena polttoaine lämpeni niin paljon että 
sen
 viskositeetti muuttui ja se aiheutti 3. polton aikana rakettimoottorin 
turbopumpun laakerivaurion. Laakeri rikkoutui lopullisesti 4. polton 
aikana
 jolloin se 
jäi 4 minuuttia liian lyhyeksi. 
Raportti: http://www.ilslaunch.com/newsroom/news-releases/ils-frob-concludes-yamal-402-proton-launch-anomaly-investigation
Protonin paluu tositoimiin tapahtunee Satmex 8 laukaisun merkeissä tällä tietoa 27. maaliskuuta.
Päivitys: Tässä artikkelissa tarjotaan vielkäkin tarkempi selitys: http://www.spaceflightnow.com/proton/yamal402/130214update/#.UR6mDWfTJ3o 
Mielenkiintoista tietää että tuo Breeze-M ylävaiheen rakettimoottorin hapetin typpitetroksidi oli normaalia lämpimämpää jo laukaisun aikaan ja sitte imi Breeze-M rakettimoottorin lämpöä normaalia enemmän kunnes alkoi kiehua ja muuttui nesteestä kaasuksi. Tämä kaasu imeytyi turbopumppuun ja aiheutti ylikierrokset ja samalla huonon voitelun joka söi laakerin.
Tällaista ongelmaa ei ole ennemmin ilmennyt 84 Breeze-M lennon aikana. Järjestelmään ei tule muutoksia mutta polttoaineiden lämmönsäätelyä ja valvontaa tehostetaan ettei näin enää kävisi. Tuollaista vikaantumistilannetta on hyvin hankala kyllä ennalta arvata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti